מהו ניהול זמן?

ניהול זמן. המושג הזה נהיה שגור כל כך בפינו, אבל הוא לא מובן מאליו.

תמונת חיים 1 – חיים עם הטבע: נסו לדמיין את מקצב החיים בבית קטן וחמים, על ההר. אימא קמה כשהתרנגולות בלול מקרקרות. הילדים נכנסים אל המטבח הקטן כשריח הלחם הטרי מתפזר בבית. הבוקר עובר בזריזות בין מלאכות הבית: טאטוא והדחה של רצפת הטיח, שטיפה של כלי החרס והעץ, בישול הארוחה והטלאה של בגדי הילדים. ארוחה משותפת אחת, שינה בעלות הירח, וקימה שוב עם התרנגולות.

לא היה צורך בניהול זמן בימים האלו, משום שחילופי הזמנים היו קשורים עם הטבע, ומשום שהמלאכות היו גם הן טבעיות כל כך, פשוטות. יש חן בחיים האלו, אבל אני כאישה עכשווית לא אוכל למצוא את סיפוקי בסדר יום כזה.

תמונת חיים 2 – חיים עם מתנות השכל: אנחנו כבר לא מתעוררים עם התרנגולות ולא ישנים בעלות הירח. הילדים במוסדות החינוך במשך היום, ואנחנו בעבודה. הבית אינו אותו הבית, הכלים אינם אותם הכלים, והבגדים אינם אותם הבגדים. סדר היום לא יוכל להיות אותו סדר יום.

בעיניי זאת מתנה גדולה, שמתפזרת באינספור מתנות קטנות. (כמו שיעור תמותת התינוקות. לא הייתי רוצה להיות אם שכולה פעם אחר פעם.) המתנות האלו הן פירות התפתחות השכל האנושי, אבל הן שינו את הלב שלנו. הוא כבר אינו אותו לב של האימא מתמונת החיים הראשונה. אני זקוקה לשעות הלילה השקטות שלי, אני זקוקה לעבודה שתמלא אותי בסיפוק, אני זקוקה לדירה הנאה, לכלים הנאים, לבגדים הנאים. הצרכים שלנו השתכללו, ואיתם המשימות שלנו נהיו מורכבות יותר ודורשות ניהול זמן.

ניהול זמן

ניהול זמן = ניהול משימות מורכבות וריבוי משימות בזמן מוגבל. אבל ניהול זמן הוא לא רק דף ועט ועקביות נחושה, הוא לא רק סידור לו"ז ועמידה בזמנים, אלא הרבה יותר מכך.

אחד מהמושגים הבסיסיים בניהול זמן לאימהות הוא איזון בית-עבודה. אני חושבת שאיזון חשוב נוסף הוא איזון טבע-שכל: איזון בין תמונת החיים הראשונה לתמונת החיים השנייה. שתיהן קיצוניות ולכן כל אחת מוצאת לעצמה נקודה דמיונית ביניהן וחיה שם. איפה אנחנו זורמות עם החיים בצורה טבעית כזאת וחשות אותם עד קצה הקצה, ואיפה אנחנו מתכננות, משתכללות, ומסתכלות על הדברים בפוקוס אאוט, וזה תמיד יישאר דינמי ונתון להפתעות.

אסיים בהפתעה שהיתה לי הערב, שמשכה אותי משדה הנוחות המתוכנן שלי למקום זורם וטבעי. גמלתי את השובב בן השנתיים ממוצץ. במקום הרדמה קצרה ופשוטה, הייתה לנו הרדמה ארוכה ו… מתוקה. לא האמנתי שאשבה בקסמיו בקלות רבה כל כך, כשבאותו זמן הייתי אמורה ליהנות מזמן השקט היקר שלי. פתאום גיליתי רובד חדש של מתיקות בחיבוק הרך, המתנשם, בבכי המיואש. עיניים גדולות מקשיבות לסיפור על אורי והטרקטור הצהוב, הנהון והשלמת חצאי מילים – אני, טרקטור, מקסטוק. כן, מחר נקנה לך טרקטור במקסטוק, כי אתה גדול, כי זרקת את המוצץ לפח. נשימות איטיות איטיות. איזה כיף. היה לי קשה לצאת מהחדר גם אחרי שהנשימות ירדו על הכרית, ונרדמו מכוסות בשמיכה. ניהול זמן = קבלת ההפתעות שהטבע מספק לנו, בזרימה.

ed5b47d554bd9203bd7d2af261dd13ba

מסקנה – ניהול זמן הוא איזון.


חשבי נא על מישהי שייתכן וזקוקה לטפטופי מילותיי ושלחי לה את הקישור למאמר הזה, ואם הגעת לכאן במקרה ואת רוצה לקבל את המילים הקטנות ישירות לתיבת המייל שלך, את מוזמנת להירשם כאן. זה הפוסט הראשון, אבל יהיו עוד רבים וטובים מן הסתם 🙂

2 thoughts on “מהו ניהול זמן?”

להשאיר תגובה

