טיפים להתמודדות עם תסמונת 'אני לא גברת פינטרסט'

**** מה זה בכלל פינטרסט?

ערכתי ניסוי. הקלדתי חמש מילים בחיפוש של פינטרסט ומכל תוצאת חיפוש העתקתי את הנעיצה הראשונה. כל התמונות באיכות טובה, ומציעות עצות לאיך-להיות-טובה-יותר: איך לעצב מטבח לבן ועכשווי, איך לעצב קיר מסגרות לציורי הילדים, איך להפוך עוגיות אוריאו למיני מיני-מאוס, איך לאפות פצצות גבינה צהובה איטלקיות ואפילו חמישים טיפים יעילים לשיפור כוח-המוח.

מה חיפשתי בפינטרסט
המילים שחיפשתי היו: מטבח, יום הולדת, ילדים, אפייה וניהול זמן. (באנגלית)

זאת בדיוק הסיבה שהמלצתי על פינטרסט – אלף ואחד רעיונות שימושיים. אבל זה גם העקב אכילס שלו. אם בעבר רק הדשא של השכן היה ירוק יותר, היום אפשר להוריק מקנאה הרבה יותר בקלות. הרי יש גבול למספר השכנים שיכולים להיות לי, לחלקם בכלל אין דשא ולאחרים הדשא הצהיב למרות הכול. לעומת זאת: בכפר הגלובלי אין גבול למספר 'השכנים' שיכולים להיות לי. ובנוסף, האלגוריתם של פינטרסט מתוכנת כך שיראה קודם כל את 'הדשאים הירוקים ביותר', אם נמשיך באותו הדימוי. הדשא של השכן בפינטרסט תמיד-תמיד יהיה ירוק יותר, הרבה יותר.

וזה מתקשר לתחושה שנשים חשות לא מעט – אני לא טובה מספיק. תחושה שקל במיוחד לחוות כשאת לא במיטבך, למשל כשאת עייפה. קראתי פעם שכשאישה עייפה היא מאבדת את הזהות שלה, לא זוכרת את החוזקות שלה, ושיעור הביטחון העצמי שלה יורד דרסטית. אני מכירה את זה וברור לי שגם את מכירה את זה. (כן, את. נכון שלפעמים את מרגישה שאת לא טובה מספיק? אולי זה בגלל שאת עייפה?)

בואו נעשה אחד ועוד אחד.
אישה עייפה (=לרוב מרגישה שהיא לא מספיק טובה)
+
נכנסת לפינטרסט (=מחזק את תחושת הדשא של השני ירוק יותר)
=
תסמונת 'אני לא גברת פינטרסט'.

אני לא גברת פינטרסט

לפני שאפרט, חשוב לי לציין שהפינטרסט הוא כלי מצוין, ואפשר לעשות אתו המון דברים, כשיש כוח לעשות אותם. אבל כשנכנסים לפינטרסט בזמנים חלשים יותר, במקום להניע אותנו לפעולה, הוא מחליש את הדימוי העצמי שלנו. יש כאן מלכוד מסוים, כי האינסטינקט שלנו הוא תמיד להשתפר ולחפש דרכים להיות טובות יותר. דרך מפתה היא לחפש בפינטרסט רעיונות. מה שקורה הוא שאני מרגישה פחות טובה וזקוקה לרעיונות טובים יותר. לכן, אני 'צריכה' להמשיך לחפש רעיונות בפינטרסט… וחוזר חלילה. וכך נכנסים למעגל שלילי, שהוא גם טורף זמן בלתי נלאה.

(דרך אגב, מעגל כזה יכול להיות גם מחוץ לפינטרסט. כל פעולה שבה אני מחפשת רעיונות לאיך-להיות-טובה-יותר ומרגישה על הדרך טובה פחות ופחות, יכולה להיכנס תחת ההגדרה של התסמונת.)

מעגל הקסמים השלילי

אז מה עושים? הטיפ הבסיסי להפסקה של בזבוז זמן באופן כללי הוא התמקדות. לשים לב שאני מבזבזת את הזמן ולעצור. כאן צריך גם להעלות את הביטחון העצמי ולייצר תחושת הצלחה, ואת אלו עושים דרך עשייה. ברגע שאני מרגישה שנכנסתי לתוך מעגל כזה, אני עוצרת, נושמת עמוק ופונה לעשות משהו שיגרום לי להרגיש טוב יותר, להרגיש שאני טובה מספיק.

רעיונות: 1. ללכת לישון. 2. דבר כיף שרציתי לעשות ולא היה לי זמן. 3. דברים קטנים שאני צריכה לעשות ואני יכולה להצליח בקלות. (לפעמים אני רושמת רשימה ארוכה של דברים קטנים שצריך לעשות, כלים-כביסה-וכו', והביטחון עולה ככל שדברים נמחקים מהרשימה.)

לצאת למעגל חיובי

סיכום: פינטרסט מראה לנו איך להיות טובות יותר, אבל עלול לגרום לנו להרגיש לא טובות מספיק. בזמנים של חולשה, כמו עייפות, אנחנו עלולות להיכנס שם למעגל שלילי של חולשה. כדי לצאת משם צריך לעשות פעולה קטנה שתגרום לנו לחוש הצלחה ותעלה את הביטחון העצמי.

מכירה את התסמונת, בפינטרסט או במקומות אחרים? יש לך רעיונות נוספים איך לצאת ממנה? אשמח לשמוע.

6 thoughts on “טיפים להתמודדות עם תסמונת 'אני לא גברת פינטרסט'”

  1. שירה, גדול. תודה.
    לא זכיתי להיות אמא, אבל זה נמצא בעוד שדות, אולי בעצימות נמוכה יותר…

    1. בהחלט יכול להיות. אני מרגישה שהכול דומה למדי, מלבד העובדה שהציפיות של אישה יהיו בדרך כלל כלפי האימהות שלה (כמובן) ושהם יהיו הרבה יותר מושפעים ממצבה הפיזי והנפשי באותו רגע ולכן נוטים יותר לתנודות.

  2. מעולה. אני באמת אחרי שנת צהרים טובה ומרגישה טובה יותר (:
    הכתיבה שלך מעולה!! אהבתי את הקישור המקורי בן הפינטרסט לתוכן (:

    1. תודה מתוקה. היכרת כבר את הפינטרסט? אם לא, מוזמנת לראות את הפוסט שלי על מה זה בכלל.
      בכל מקרה, אני כרגע בדיוק בצידה השני של הסקאלה – עם פעוט מבולבל שינה ואימא מבולבלת שינה ולכן גם הזהות שלי מבולבלת :/
      יהיה טוב יהיה טוב יהיה טוב. נכון?

להשאיר תגובה

