אז איך מורידים הילוך? עצות פרקטיות

אפשר לדבר ולדבר ולדבר, אבל בסופו של דבר, כדי להצליח להרפות, צריך גם לקום ולעשות משהו. כי, כמו שכבר אמרנו, הרפייה דורשת פעולה.

ניהול בית. הרבה מהעומס שיש עלינו כאימהות הוא העומס הפרקטי הזה: כלים כביסה בישול. כל ההתעסקות הזאת גוזלת זמן רב. זה נושא טעון: כי מצד אחד הוא פרקטי, סיזיפי ולא מספק משמעות, ומצד שני הוא כלי להבעת אהבה. הכלים ששטפתי אתמול והגשתי בהם את הארוחה, חזרו לכיור כאילו לא נשטפו, הבגדים שכיבסתי אתמול חזרו אל הסל מלאים בטפטופי-ארוחה, וגם הבישול הוא פעולה שחוזרת כרוטינה באופן יומיומי. ועדיין, לא הייתי רוצה לוותר על כל זה. כשאני שוטפת את הכלים ומבשלת ארוחה לבעלי או כשאני מכבסת לילדון את החולצה 'של החיילים' שהוא הכי אוהב, אני מביעה ומחזקת את הקשר בינינו.

154H.jpg
אוי, כמה כביסה!

לפעמים מרוב עומס אנחנו מתמקדות בטפל. לחוצה מהררי הכביסה שמאיימים להטביע את הבית, אני שוכחת שאני מכבסת מתוך אהבה לילדים שלי. אני שוכחת שהעיקר זה הילדים והכביסה היא רק אמצעי, ומעמידה את הכביסה בראש סדר העדיפויות, לפני זמן האיכות עם הילדים. זה לא מצב טוב. הייתה לי תקופה כזאת אחרי לידת הילד השני. עד אז, ובזכותו של המלאך הבכור שלנו, הצלחתי לשלב את עבודות הבית עם הבילוי אתו בשעות אחר הצהרים. עם לידת הילד השני, התרבו עבודות הבית, ואני ניסיתי עדיין את אותה השיטה. זה לא הצליח. הייתי מתוסכלת. ניסיתי לעמוד באותם סטנדרטים שדרשתי מעצמי בעבודות הבית וזה בא על חשבון הילדים. נכנסתי לרכבת הרים לא נגמרת, שבה בכל יום ניסיתי לעשות גם וגם וגם.

198H.jpg

מי שעזרה לי להבין שיש דרך אחרת הייתה אורה פולק, שהתוודעתי אליה באותה התקופה. היא ציינה שהיא מקפידה לא לבצע עבודות בית בשעות אחר הצהרים כדי להיות עם הילדים. זה היה נשמע לי נכון וטוב, אבל לא היה לי מושג איך ליישם את זה. אני זוכרת שדיברתי עם שכנה על הקושי שלי להרפות מהבלגן והכביסות ולצאת עם הילדים לגינה. היא הסתכלה עלי במבט תמה, ממרומי שלוש הבנות שהיו לה, ושאלה: "אבל כשאת עם הילדים בבית, את עושה כביסה?!" אסימון נפל בתוך ראשי. הזמן שלי עם הילדים בבית יקר מכדי שאבזבז אותו על קיפול כביסה. אני מודה לה' שזכיתי לשכנה הזאת, שהשיח איתה גרם לי להבין את האימהות שלי בדרך נכונה יותר. זה לא מובן מאליו.

התחלתי לנסות, וזה לא היה קל. סדר העדיפויות החדש דרש ממני לוותר לעצמי, לשנות את הסטנדרטים ו'לעגל פינות' בעבודות הבית. בחרתי להשקיע בילדים שלי וזה בא על חשבון הזמן והכוחות לטיפוח הבית. זו בחירה שאני צריכה לבחור מחדש בכל פעם שהאיזון הביתי משתנה: עבודה חדשה, תינוק חדש, תקופה קשה לאחד הילדים. יש תקופות של יציאה מאיזון וקושי, ובהן חשוב לזכור שיש דרכים להקל מעומס עבודות הבית. כך אפשר לפנות את הזמן והכוחות לדברים החשובים באמת ולחזור לאיזון נכון וטוב.

זה דורש מיקוד. להגיד לעצמי: נכון, יש הרבה דברים שקוראים לי עכשיו, שמבקשים את תשומת לבי, אבל אני בוחרת להתמקד עכשיו בדברים שחשובים לי יותר. אני אומרת לעצמי בראש (במין מנטרה): "מה שחשוב עכשיו הוא _____. כל הדברים האחרים לא חשובים עכשיו." זה נכון לכל הכיוונים: כשאני מבלה עם הילדים הם החשובים, כשאני עם בעלי הוא החשוב, כשאני נותנת לעצמי זמן איכות (אסור לשכוח!) אני החשובה, וכן הלאה.

הכוחות שלי מוגבלים, או במילים אחרות: הכלים שלי מוגבלים. אם ננסה להכניס בהם הכול, תתרחש הצפה, חוסר איזון, וזה כואב וקשה. לפעמים די בכך שנוריד מהעומס בתחום אחד, העומס ירד ונחוש הקלה. תחום אחד שבו נוריד לחץ ישפיע בכל תחומי החיים. פעולה אחת של הרפייה תכניס אותנו לאווירה של הרפייה בכל היום. אפקט הפרפר.

114H.jpg

אז איך מתעסקים פחות בעבודות הבית?

בכל אחד מהרעיונות הבאים אנחנו נדרשים לשנות הרגלים. השינוי הזה דורש לשנות פרדיגמות, לשנות סדרי עדיפויות. חשוב לבחור מתוך מודעות ואחרי ש'עשינו חושבים'. מה נכון לי לשנות כרגע ועל מה אני לא מוכנה לוותר. מה אני מרוויחה רגשית וטכנית מכל בחירה שלי, ואיפה אני מרוויחה יותר. אלו בחירות שצריכות להיעשות שוב בכל פעם שהאיזון הביתי מתערער. זה תהליך שדורש מיקוד וזמן, אבל התועלת גבוהה.

  • לקבל עזרה מבני הבית. הילדים הקטנים יכולים לאסוף את המשחקים, הגדולים יותר יכולים לשטוף כלים ואפשר לוותר על הרגלים וסטנדרטים אישיים ולשלב את הבעל יותר.
  • להוריד ציפיות. אצל כל אחת יש משהו שהוא ייהרג ואל יעבור: לישון עם כיור מלא, לנקות את השירותים כל יום, לבשל בכל צהרים אוכל טרי, מגוון ומזין וכן הלאה.
  • מיקור חוץ. להביא עוזרת, לקנות אוכל מוכן, לשלוח כביסה למכבסה, להזמין בייביסיטר לכמה שעות.
  • חלוקת עבודה נכונה וניהול זמן נכון. חלוקת העבודה בצורה נכונה על פני כל השבוע, כך שלא יהיה יום אחד לחוץ מדי, שבו האנרגיות נסחטות יותר מדי. נעסוק בנושא הזה בהרחבה בהמשך.

מכירה את העומס הנפשי שיוצרות המלאכות הטכניות האלה? שולטת ונמצאת באיזון או כרגע בתקופה קשה? מכירה שיטה נוספת שיכולה לעזור? נשמח לשמוע בתגובות כאן למטה. ואם נראה לך שיש איזו חברה או שכנה שהדברים האלו יכולים לעזור לה, שלחי לה את הקישור באהבה.

להשאיר תגובה

