מבצעים: ההדרכה המפורטת

בפוסט הקודם דיברנו הרבה על מוטיבציה. השווינו בין ילד שפועל מתוך מוטיבציה פנימית, מתוך בחירה, ובין ילד שחושב על הפרס ופועל מתוך מוטיבציה חיצונית. ראינו שניתן בכל זאת להשתמש במבצע כדי להעצים את הילד, וזאת כדי לעזור לו לכבוש יעד שאותו הוא רוצה ממילא להשיג. המטרה העיקרית: העצמה. המטרה המשנית: הצלחה במבצע.

אז איך עושים את זה? איך בונים מבצע שיעצים את הילד ולא יחליש את המוטיבציה שלו? פירקתי את התהליך לחמישה שלבים. זה פוסט קצת ארוך, אבל שווה. הישארו איתי…

hand-notes-holding-things.jpg

שלב 1: בחירת הנושא, בחירת מטרת המבצע

מטרת המבצע יכולה להיות רכישת הרגל כללי, שכל ילד רוכש בשלב מסוים כמו: להתארגן לבד לשינה או ללכת לשירותים, או למידת מיומנות ספציפית שהילד צריך לחזק. לכל ילד החוזקות והחולשות שלו, הקשיים והאתגרים שלו. לאחד מהילדים שלי, למשל, בנינו כמה מבצעים כדי לחזק כישורים מוטוריים שונים, במקביל לטיפול אצל מרפאה בעיסוק. מבצעים שערכנו לילדון השני נועדו כדי שיצליח לווסת רגשות או לשחק לבד.

כאן נדרשת תשומת לב ומודעות הורית: האם הילד כבר בשל להתקדם בתחום הזה או שמדובר באתגר קשה מדי עבורו. לפעמים מתחילים מבצע ורואים שהמשימה עוד קשה מדי ורק גורמת תסכול. לא נורא. תמיד אפשר להפסיק ולנסות בפעם אחרת.

הרבה פעמים אני חושבת על הנושא לבד, ולפעמים הנושא 'צף' מתוך התמודדות של הילד. מיד אחר כך אני משתפת את הילד. אתה רוצה להצליח לעשות כך וכך? רוצה מבצע? לפעמים הוא מבקש בעצמו. בכל מקרה, מהשלב הזה ואילך, הכול נעשה בשיתוף מלא של הילד.

שלב 2: בחירת מטרה ספציפית ותיאום ציפיות

אחרי שבחרנו נושא ומטרה כלליים אנחנו יורדים לפרטים. מה בדיוק הציפייה מהילד: על מה הוא מקבל נקודה? אחד מהמבצעים שערכתי בזמן האחרון היה לקטן שלי, ובו הוא נדרש להתגבר. הוא לא לגמרי הבין מה הכוונה. באחת מהפעמים הוא קיבל מדבקה כשקפץ במרפסת כדי לא ללכלך את הסלון השטוף. 'אימא, קפצתי במרפסת.' הוא אומר בגאווה מדי פעם, ולא מבין למה אני לא מתפעלת. זאת טעות שהייתי יכולה למנוע אם הייתי עושה תיאום ציפיות טוב.

עוד נקודות חשובות:

  • באיזו תדירות אנחנו מבצעים את המבצע? בחלק מהמבצעים אנחנו מקפידים על ביצוע של משימה אחת כל יום, במבצעים אחרים הילד מקבל נקודה רק בימים שבהם הוא בחר לבצע את המשימה.
  • מתי המבצע נגמר? מתי מקבלים את הפרס?
  • והעיקר, כמובן: מה יהיה הפרס?

שלב 3: הכנת הלוח

יש מבצעים שלא צריכים לוח בכלל. לבררן שלי היה לא מזמן מבצע גרבר. מתוך רגישות חושית הוא נמנע מאכילה של פירות וירקות, ובחרנו להכין יחד מחית פירות ביתית. חילקנו אותה למנות, הקפאנו ובכל יום הוא היה מתגבר ואוכל מנה כזאת. אין לוח, ובמקומה אנחנו מתרגשים ככל שהקופסה מתרוקנת: נשארו רק שלוש מנות… נשארו רק שתיים…

במבצעים שבהם יש לוח, חשוב להתאים את עיצוב הלוח לגיל הילד. ציורים מאפשרים לילד שאינו קורא להיות שותף במבצע. היה לי מבצע שערכתי לאחת מהילדות במשפחתון שלי כשהייתה בת שנה וחצי: מדובר היה בציור גדול שבו ראו אותה אומרת 'לא' בקול רם לילד שמנסה להרביץ לה. לאחר שתמללנו את הציור, חזרנו אליו בכל פעם שהיינו בסיטואציה דומה וכשהיא התמלאה באסרטיביות ודחתה ילדים שהציקו לה, הדבקנו מדבקה. לא להאמין איך ילדה בגיל קטן כל כך קיבלה ביטחון מההתקדמות שלה! פרס לא היה בסוף המבצע הזה, אבל הילדה הרוויחה ממנו הרבה.

בגיל הקטן או במשימות מורכבות חשוב שהמבצע לא יהיה ארוך מדי, כדי שיהיה אפשר להריח את ההצלחה בקלות ולהתמלא במוטיבציה כי – – – עוד רגע מנצחים! מיומנות דחיית הסיפוקים היא מיומנות נרכשת, כך שמדובר לא רק בעניין של גיל, אלא גם באופי ובניסיון. לילד שמתורגל במבצעים אפשר להאריך את אורך המבצע. בן החמש שלנו התחיל במבצעים שנמשכו לא יותר משבוע, והיום יש לו מבצעים שלוקחים גם חודשים.

ווריאציות לעיצוב מבצעים יש רבות: עם מסלול, כטבלה או באופן חופשי. קשה למצוא לוח מוכן שיתאים בדיוק לילד שלי מבחינת האורך והעיצוב, ולכן שווה ולהכין לבד. זה לא צריך להיות מעוצב או מושקע במיוחד, כמו שרואים בלוח המבצע שאנחנו הכנו.

2016-11-02-18-27-29

שלב 4: התמדה

זה החלק הקשה. לזכור את המבצע ולהקפיד לעמוד עליו. אבל כמו כל דבר בחיים, גם כאן אין שחור ולבן. גם אם פספסנו יום או יומיים או אפילו שבוע, גם אם ויתרנו פעם, פעמיים או שלוש – המבצע לא התפרק, ותמיד אפשר לחזור אליו ולהמשיך בו.

אם רואים שהמוטיבציה יורדת, אפשר לבדוק – אולי מטרת המבצע קשה מדי? אפשר להוריד ציפיות או לקצר את המבצע. תמיד אפשר לשנות דברים גם כשהמבצע 'תוך כדי נסיעה'. הרי, בסופו של דבר, זכרו מהי המטרה המרכזית: העצמה. השאר זה בונוס.

שלב 5: קבלת הפרס

בעיניי זה החלק השולי, בעיני הילדים שלי זה החלק החשוב. אני בוחרת להעניק כפרס דברים שהייתי רוצה בכל מקרה לקנות לילדים שלי (כמו קופסת הלגו שקנינו לגדול) או פרסים קטנים. לבוגרים שבין הילדים ניתן להקציב סכום כסף ולאפשר להם לבחור את הפרס בחנות. זאת חוויה גדולה.

כדי שלא לאכזב את הילדים אני משקיעה מאוד באופן קבלת הפרס. מעין טקס שלם סביב פרס קטן. אני חושבת שהטקס והט-ר-רם השלם שאני עושה מסביב לפרס הקטן מעבירים לילד שלושה מסרים חשובים:

  • אני מעריכה מאוד את ההישג שהגעת אליו.
  • המבצע הזה חשוב גם לי.
  • המשמעות של הפרס לא נמדדת בעלות שלו, אלא בערך שאנחנו נותנים לו. מסר חשוב בפני עצמו.

אני חוזרת ומדגישה בפני הילד כמה אני מעריכה את המאמץ שהוא עשה. אני מתארת בפניו את הדרך שעבר, "פעם לא ידעת לקפוץ עם שתי רגליים ביחד. התאמנו כל יום ועכשיו תראה איך בקלות אתה מצליח! אתה גיבור!"

לפעמים אני חושבת לעצמי: הלוואי שהיה לי גם מבצע כזה. יש כל כך הרבה הרגלים שאני רוצה לסגל לעצמי, כל כך הרבה דברים שאני רוצה ללמוד לעשות. זה קשה וסיזיפי. הלוואי שמישהו היה תולה לי דף על דלת הבית, ורושם בו כל הצלחה קטנה שלי. וכשאגיע אל המטרה הוא ישים לב ויעריך ויפרגן. זה לא רק לילדים. בכלל בכלל לא.

רוצים לקבל דף סיכום להדפסה, שיסייע לכם לזכור את כל הפרטים החשובים שבדרך? מנויים מרוויחים יותר! הירשמו לקבלת עדכונים במייל ותקבלו את דף הסיכום במתנה. עדכון: מנויים עדיין מרוויחים יותר: הם מקבלים עדכונים במייל על כל פוסט חדש. ובכל מקרה, אם אתם רוצים את דף הסיכום במתנה – לחצו כאן ושלחו לי בקשה. יום טוב!

 

15 thoughts on “מבצעים: ההדרכה המפורטת”

  1. ישששששש
    היה שווה לחכות
    והמבצע של הבננות שלי כבר יוצא לדרך.
    מתביישת לגלות שהוא יהיה – מי מקפידה לשים בגדים מלוכלכים בכביסה ולא לזרוק אותם על הרצפה בכניסה לאמבטיה…..
    תודה תודה תודה
    ולידה קלה, והפעם זה סופי 🙂

    1. טוב לדעת שהפוסט משמעותי לך 🙂
      אם זאת המטרה של המבצע – כנראה שאין דברים גרועים יותר לטפל בהם…
      בהצלחה לך ולהן!

  2. אחותי האלופה!! שמצליחה להפוך את ההמתנה למתנה..
    אני מוכנה לעשות לך מבצע 🙂
    אוהבת אותך ומעריכה כל כך!

  3. אז בהמשך לתגובה הקודמת, עשינו יחסית טוב.
    את החלק האחרון אולי באמת כדאי יותר לחזק, להסביר לה ולחזור על זה שהיא התארגנה יפה בבוקר ולכן מקבלת פרס..
    ואת הטבלה הכנו ביחד- היא בחרה תמונות וידעה מה סדר ההתארגנות בבוקר.
    אבל, מבחינתה כל יום שהטבלה מלאה היא רוצה פרס- זו עבודה בפני עצמה אצלנו, להסביר את המטרה (שלה).
    ויש לנו עוד בעיה- אם יש יום שהיא למשל לא התלבשה יפה, כמובן שבסוף אין לה ברירה אלא להתלבש, אבל עם בעיות בדרך. היא מבחינתה השיגה את המטרה- התלבשה- ולכן מגיע לה נקודה על זה. מבחינתי היא עשתה צרות- לא מגיע לה. איך מסבירים את הגבולות?
    אשמח לדון איתך בהזדמנות..

      1. את צודקת – זאת באמת התלבטות. שני הצדדים צודקים במאה אחוז. זה נורא תלוי סיטואציה, אבל נראה לי שאני הייתי נותנת חצי מדבקה ואומרת: מחר את תתלבשי בלי מריבות, נכון? ואז מצד אחד – היא לא צ'ופרה במדבקה שלמה, כי לא מגיע לה, ומצד שני – מצ'פרים אותה על הרצון ועל המאמץ. ומחר בעזרת ה' באמת יהיה טוב יותר…

  4. פעם ראשונה שאני רואה, זה פשוט מדהים. בהזדמות אני צריך הדרכה באמהות.. לידה קלה.

    1. תודה! אנחנו צריכים לדבר. באימהות אתה פחות צריך הדרכה 🙂 אבל יש כאן גם דברים שרלוונטיים לכולם, בלי הבדלי מין.

  5. קודם כל מזל טוב!
    אני פה רק כדי להגיד שגם בתקופות לחוצות, כשאני כן מוצאת סופסוף את הזמן לקרוא את הבלוג שלך, תמיד אני לומדת ממנו ולוקחת דברים פנימה, לחשוב עליהם וליישם. תמיד כיף לקרוא את מה שאת כותבת.

  6. תקשיבי זה אדיר!!
    מאז שלבנת עברו הדרך לגן הייתה סיוט יומיומי… 10 דקות ניסיתח לשכנע אותו לזוז ובסוף מתייאשת ולוקחת על הידיים (עם אלעאי!), היינו מגיעים כל בוקר בעצבים…
    עכשיו הדרך עוברת פשוט בכיף ונחת… הדף+מדבקות בכיס של המעיל, מדביקים לפני שדופקים בדלת.
    זה אדיר.
    תודה!

    1. איזה כיף לשמוע שזה עובד 🙂 ונעם ענקי. אני לא אכיר אותו בכלל!
      ממליצה גם את לנסות להפוך את הדרך למשחק או לאתגר. יש את הגיל שבו המשפט: נראה אם תעקוף אותי! הופך את העניינים לממש פשוטים.
      עם ידידיה אני עוצמת עיניים וסופרת עד 10 והוא מנסה להספיק לעשות את מה שביקשתי. להיט!

      1. עכשיו אנחנו בעניין של לספור דברים עד חמש, זה דיי עוזר… ובינתיים נראה שהוא לא ממש תחרותי 🙂

      2. זה לא תחרותי – זה הרצון להוכיח לעצמו שהוא יכול. וזה עוד יגיע, זה שלב קריטי בהתפתחות האישיות. אני יכול – משמע אני קיים.
        והתחרותיות – נראה לי שאין ברירה עם שני בנים… אז גם זה יגיע

להשאיר תגובה

